close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
این افکار از ذهنم نمی رود
loading...

مهدی پروری 09183460180

اگر مي خواهيد خوب باشيد، خوب بينديشيد اگر مي خواهيد سخن زشتي بر زبانتان جاري نشود، در ذهنتان را بر زشتي ها و ناشايست ها ببنديد و اگر مي خواهيد درستكار باشد ، درست بينديشيد. آدمي آن گونه زندگي مي كند كه مي انديشد. گفتار و رفتار انسان ، خوب يا بد، ميوه هاي شيرين و تلخ باغ انديشه او…

اگر مي خواهيد خوب باشيد، خوب بينديشيد اگر مي خواهيد سخن زشتي بر زبانتان جاري نشود، در ذهنتان را بر زشتي ها و ناشايست ها ببنديد و اگر مي خواهيد درستكار باشد ، درست بينديشيد. آدمي آن گونه زندگي مي كند كه مي انديشد. گفتار و رفتار انسان ، خوب يا بد، ميوه هاي شيرين و تلخ باغ انديشه او هستند، پس اگر طالب ميوه هاي شاداب و پر آب و زيبا است لازم است انديشه خود را اصلاح كند و بتواند بر فكر خود تسلط پيدا نمايد لذا يكي از موضوعات مهم در اين زمانه مديريت ذهن و تفكر است. مديريت فكر مهمترين دليل تحولاتي است كه امروز بشر در همه زمينه‌ها و به هر شكلي در جوامع گوناگون شاهد آن است. در واقع تسلط بر فكر يكي از عوامل تفاوت‌هاي افراد در رسيدن به موفقيت محسوب مي شود. اگر اين عامل از زندگي روزمره حذف شود در واقع پيشرفت از زندگي انسان حذف مي‌شود و انسان در اختيار فكر قرار ميگيرد و اوست كه راهنماي انسان مي شود و به هر سمتي كه بخواهد انسان را مي كشاند. شايد بتوان گفت: هنر كنترل فكر از ژرفترين مسايل انسانها محسوب شده، دستيابي بدان، رمز موفقيت انسان را در منظرهاي گوناگون فراهم خواهد آورد و چندان هم مشكل نيست. علت افكار ناخواسته 1. فشارهاى روانى مي تواند از عوامل عمده بوجود آمدن اينگونه افكار در ذهن انسان باشد. بيشتر افراد زمانى كه با مسأله‏اى مواجه مى‏شوند، اگر معتقد باشند زمان كافى براى حل آن ندارند و يا توانايى حل مسأله و كسب توفيق را در خود نبينند، دچار نگرانى و اضطراب مى‏شوند و در نتيجه اين نگرانى‏ها، ترس از شكست، افكار مزاحم و منفى‏گرايانه، را به ذهن انسان سوق مي دهد 2. گاهى برخى حوادث و اتفاقات، فضاى روانى فرد را دچار اختلال مى‏كند (نظير آنچه در زندگى شخصى، تحصيلى، خانوادگى، اجتماعى و اقتصادى و... رخ مى‏دهد)، زمينه بروز چنين افكاري را بوجود مي آورد. 3. تكثر و تعدد فعاليت‏هاى فرد مخصوصا اگر در توان انسان نباشد، باعث تشويش خاطر و بوجود آمدن افكار ناخواسته در انسان مى‏شود. البته بوجود امدن افكار ناخواسته در ذهن آدمي مي تواند دلايل ديگري داشته باشد كه ما به دليل طولاني نشدن پاسخ از ذكر آن خودداري مي كنيم اما آنچه ذكرش در اينجا اهميت دارد اين است كه گرچه اين افكار مي تواند علل گوناگوني داشته باشد ولي انسان با قدرت اراده خود مي تواند چنين افكاري را تحت اختيار و سيطره خود در آورد، بنابراين شما نيز مي توانيد با بكار گيري روش هاي زير اين افكار را كنترل كنيد. چه بايد كرد 1. انگيزه دروني:شما براي كسب انرژي لازم جهت تمركز و مديريت فكر و براي رسيدن به يك هدف بايد انگيزه ي قوي داشته باشيد. انگيزه زمانی قوي مي شود كه دروني و خودجوش باشد نه بيروني و با زور! 2. ضبط قوه خيال: پرنده لجام گسيخته فكر و خيال هر دم بر سرشاخسارى مى‏نشيند. از اين رو، افكار انسان خود ناساخته قرار و آرام ندارد. اگر آدمى با دقت در كنترل خيال بكوشد؛ يعنى همواره از آن مراقبت كند و هر گاه به اين سوى و آن سوى گريخت، بلافاصله آن را به امور شريف متوجه گرداند، كم كم رام و مطيع مى‏گردد. اگر افكار مزاحم در غير زمان معين، به سراغتان آمد و باعث حواس‏پرتى شما شد، مى‏توانيد به خود وعده بدهيد كه زمان انديشيدن در اين باره، فلان زمان خاص و معين است. تأكيد مى‏كنيم براى هر كار و فعاليتى وقت مشخص معين كنيد و در آن وقت به هيچ امرى غير از آن كار نپردازيد. 3. كنترل حواس: گرچه ذهن انسان اين توانايي را دارد كه حتي بدون استفاده از حواس ظاهري افكاري را توليد كند ولي عمده آن چيزهايي كه انسان در مورد آن فكر مي كند اعم از چيزهاي خوب يا بد، داده هاي حواس ظاهري اوست، از اينرو بايد مجاري ورودي ذهن را كه همان حواس ظاهري است كنترل كرد؛ يعني چشم، گوش، زبان و لامسه و... قرآن در اين زمينه مي فرمايد: «ولا تقف ما ليس لك به علم ان السمع والبصر والفؤاد كل اولئك كان عنه مسؤولا؛ و هرگز بر آنچه علم و اطمينان نداري دنبال مكن كه (در پيشگاه حكم خدا) چشم و گوش و دل ها همه مسؤولند («اسراء، آيه 36» بنابراين يكي از مهمترين راه هاي مديريت فكر، مديريت بر حواس ظاهري است. 4. از آنجا كه معمولاً اين افكار به هنگام بيكارى به سراغ فرد مى‏آيد، سعى كنيد با يك برنامه‏ريزى دقيق و حساب شده تمام اوقات شبانه ‏روزى خود را پر كنيد و هيچ گاه بيكار نباشيد. به مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و... مشغول باشيد و هر گاه بيكار شديد خود را به كارى مشغول سازيد. 5. در صورتى كه به چنين افكارى اهميت ندهيد مطمئن باشيد، پس از چندى نهايتا آن را رها خواهيد كرد. 6. هرگاه اين افكار به سراغتان آمد و متوجه شديد، وسط افكار به خود بگوييد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كرده و به سراغ مطلبى ديگر خواهيد رفت. 7. خاطرات تلخ گذشته يا عدم موفقيت‏هاى خود را حتى المقدور فراموش كنيد. 8. از منفى گرايى و افكار منفى كه احتمالاً به ذهنتان مى‏رسد، دورى كنيد و به جاى آن افكار مثبت را جايگزين كنيد. بدين منظور موضوعات مختلفى را در ذهن يا دفترچه‏اى داشته باشيد و به محض ورود افكار نااميد كننده ذهنتان را به آن‏ها منعطف كنيد. 9. ورزش به خصوص ورزش دسته‏جمعى را در برنامه زندگی خود قرار دهيد. 10. با افراد با نشاط و اميدوار بيشتر رفت و آمد كنيد. 11. روابط خود را با دوستان منفى‏نگر و نااميد... كمتر و يا حذف كنيد. 12. براى اوقات شبانه‏روز خود برنامه‏ريزى نموده و طبق آن عمل كنيد. 13. هر روز صبح خود را موفق و كامياب تلقى كنيد و به خود بگوئيد روز خوب و موفقيت‏آميزى را آغاز كردم. ضمنا براى تسريع بخشيدن و جديت بيشتر داشتن جهت مقابله با اين گونه افكار اگر با مشاور مورد اعتمادتان حضورا و طى جلسات مكرر به گفتگو بنشينيد مناسب‏تر و بهتر خواهد بود. در غير اين صورت با اجراى راهكارهاى ارائه شده و گزارش آن به ما، موضوع و حل مشكل را پى‏گيرى نمائيد.البته بايد توجه داشته باشيد كه كنترل چنين افكار مزاحم نيازمند تلاش مستمر و مداوم شماست و نبايد پنداشت كه با بيان يكى دو نكته همه چيز درست مى‏شود . باز با ما سخن بگوييد.
نظرات () تاریخ : زمان : بازدید : 43 نویسنده : مهدی پروری 09183460180
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    علت انتخاب پوشش های نامناسب توسط برخی از افراد چیست ؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 527
  • بازدید امروز : 785
  • بازدید کلی : 69,070
  • کدهای اختصاصی
    . . .

    قالب وبلاگ

    . . . . . ..

    تنظیم فونت

    
  • صبح
  • . .. ..

    كد ساعت

    
  • خدشه